دعای روز پانزدهم ماه رمضان
خداوندا! حالا که ماه ضیافت به نیمه رسیده به من یاد بده درباره خاشعان ، خاشع باشم و سینه ام را بگشا تا به سمت تو برگردم وقتی امانم می دهی همچون دلداگانت که تویی امان دهنده که من تیر دلداده ی تو گشتم و تو نیز هم ؟!
گوش می سپاریم به دعای روز پانزدهم ماه رمضان
اَللّـهُمَّ ارْزُقْنى فیهِ طاعَةَ الْخاشِعینَ وَاشْرَحْ فیهِ صَدْرى بِاِنابَةِ الْمُخْبِتینَ بِاَمانِکَ یا اَمانَ الْخآئِفینَ
خدایا فرمانبردارى فروتنان را در این ماه روزى من گردان و بگشا سینه ام را براى بازگشتن بسویت همانند بازگشتن خاشعان به امان بخشیت اى امان بخش ترسناکان
● اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین
در فراز ابتدایی این دعا «اللهم ارزقنی فیه طاعه الخاشعین» یعنی «خدایا در این روز اطاعت بندگان خاشع و خاضع خود را نصیب من گردان» آمده است. برای آنکه بدانیم خاشعین چه کسانی هستند، بهتر است اول درمورد متکبرین صحبت به میان آوریم؛ چرا که خضوع و خشوع بهطور کامل با تکبر و غرور تضاد دارد بهطوریکه هرآنچه در صفات متکبرین وجود دارد، ضد آن در خاشعین موجود است.
برای روشن شدن این موضوع اشاره میکنیم به قسمتی از سخنان گهربار حضرت علی (ع) که درمورد متکبران اینگونه فرمودند: «آگاه باشید! زنهار! زنهار! از پیروی و فرمانبری سران و بزرگانتان، آنان که به اصل و نسب خود مینازند و خود را بالاتر از آنچه هستند میپندارند و کارهای نادرست را به خدا نسبت میدهند و نعمتهای گسترده خدا را انکار میکنند تا با خواستههای پروردگار مبارزه کنند و نعمتهای او را نادیده انگارند، آنان شالوده تعصب جاهلی و ستونهای فتنه و شمشیرهای تفاخر جاهلیت هستند.»
امام علی (ع) همچنین در قسمتی دیگر نیز فرمودند: «کبر و خودپسندی چیزی است که قلبهای متکبران را همانند کرده، تا قرنها به تضاد و خونریزی گذراندند و سینهها از کینهها تنگی گرفت.»
با توجه به این تذکرات مقدس از زبان امیر مؤمنان، درمییابیم که خضوع و خشوع همانند ظرفی است که انسان بهوسیله آن به جمعآوری رضا و خشنودی خداوند میپردازد و تکبر چون ظرفی است توخالی که هیچ چیزی در آن جز غرور و تکبر جای نمیگیرد و این خضوع و خشوع است که انسان را به خدای خویش نزدیک میسازد زیرا که هرچه انسان نزد پروردگار عالمیان، خود را ذلیل و خوار نشان دهد، ارزشش در پیشگاه او بیشتر میشود.
چنانچه حضرت علی (ع) فرمودند: «تاج تواضع و فروتنی را بر سر نهید و تکبر و خودپسندی را زیر پا بگذارید… و تواضع و فروتنی را سنگر میان خود و شیطان و لشکریانش قرار دهید، زیرا شیطان از هر گروهی لشکریان و یارانی سواره و پیاده دارد.» پس خضوع و خشوع در مقابل پروردگار عالمیان، همان طاعت و بندگی خالصانه در مقابل ذات اقدس اوست که ما نیز در این روز از خداوند میخواهیم به ما عبادت و اطاعتش را همراه با خضوع و خشوع نصیب کند.
و اشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین
در بخش دیگر این دعا میخوانیم: «و اشرح فیه صدری بانابه المخبتین بامانک یا امان الخائفین» یعنی «و بگشا سینهام را در آن، به بازگشت دلدادگان؛ به حق امانبخشی خود ای ایمنی دلهای ترسان.»
حال سؤال این است که منتخبین چه کسانی هستند؟ در دعای این روز نکته اساسی که به آن تأکید شده است، خضوع و خشوع و فروتنی در مقابل ذات اقدس پروردگار است بهطوریکه در این روز از خداوند درخواست میکنیم آنچه را که در صفات و اعمال خالصان و خاشعان و فروتنان وجود دارد، نصیب ما کند، اما در اینجا میخواهیم بدانیم مخبتین به چه معناست؟
مخبتین بهمعنای فروتنان است، آن هم فروتنانی که فروتنی آنان فقط در مقابل پروردگار جهان و جهانیان است، حال شاید بایستی سؤال کرد که فروتنان چه کسانی هستند؟ که در جواب باید بگوییم فروتنی یکی از صفات بارز مؤمنان تقواپیشه است که شب و روز خود را به تقوا و پرهیزکاری می گذرانند.
چنانچه حضرت علی (ع) درمورد صفت و نشانه یک پرهیزکار فرمودند: «در دینداری، نیرومند و نرمخو و دوراندیش است؛ دارای ایمانی پر از یقین؛ حریص در کسب دانش؛ با داشتن علم، بردبار؛ در توانگری میانهرو؛ در عبادت فروتن؛ در تهیدستی آراسته؛ در سختیها شکیبا؛ در جستوجوی کسب حلال؛ در راه هدایت شادمان و پرهیزکننده از طمعورزی است.»
با توجه به فرموده آن بزرگوار درمییابیم که مخبتین همان پرهیزکاران هستند که شب و روز خود را به ذکر و یاد خداوند به پایان میبرند که ما نیز در این روز از خداوند میخواهیم شرح صدری را که پرهیزکاران و فروتنان دارند، به ما نیز عطا کند.